Hae
Rosa Camilla

8 tunnin työpäivät ja maisterin tutkinto siinä ohessa? Vinkkejä työn ja opiskelun yhdistämiseen

Olen jakanut työhön ja opintoihin liittyvää viisauttani täällä blogin puolella jo jonkin verran, mutta heräsin nyt toissaviikolla siihen, että ensimmäinen vuosi maisterintutkintoani on nyt takana, ja enää yksi vuosi koko tutkintoa edessä. Miten aika juokseekin näin nopeaa? Neljä vuotta olen jo yliopiston penkkejä kuluttanut, niin osa-aikaisesti kuin kokopäiväisestikin työssäkäyvänä, ja aina saan ihmettelyä siitä, miten pystyn yhdistämään opinnot ja työn. ”En mä vaan jaksais.” ”Et sä varmaan pitkään jaksa.” Ennakkoluuloja on paljon, ja silti saatan jopa valmistua tavoiteajassa! Wau, tuntuu ihan hullulta.

Millä ohjeilla olen selvinnyt työn ja opintojen yhteensovittamisessa?

1. Sijoita uneen

Ei varmaan kenellekään tule yllätyksenä se, että hyvä uni takaa paremman jaksamisen. Sen lisäksi, että olet energisempi ja kroppasi toimii, tekevät aivosi yön aikana aina tärkeää taustatyötä, jonka merkitystä ei pidä vähätellä. Virkeänä tulee liikuttua enemmän, naposteltua vähemmän ja keskityttyä paremmin, jolloin tulevan yön hyvät unet takaavat sen, että kaikki opittu myös jää päähän, ja pysyy siellä. Huolehdithan siis työpäivinäkin siitä, että olet ajoissa peiton alla – se tenttimateriaali ei sen paremmin sieltä enää imeydy, jos koitat lukea sitä keskiyöllä taskulampun valossa.

2. Sijoita hyvinvointiin, ruokaan ja liikuntaan

Tämäkään ei varmaan ole kenellekään yllätys, vaikka se itselleni ehkä osittain olikin. Olen nimittäin aina tiedostanut fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin tärkeyden, mutta huomasin sen tosissani vasta aloitettuani aktiivisemman kuntoliikunnan. Se vaatii puolikkaan, tai kokonaisen tunnin vuorokaudesta, mutta on sen arvoista, vaikka se tunti olisikin pois opinnoista tai muusta vapaa-ajasta. Veri lähtee kiertämään, aineenvaihdunta kiihtyy ja ajatus kulkee niin paljon helpommin. Puhumattakaan nälkäkiukusta – pidä luennoilla mukana naposteltavaa, äläkä tankkaa pelkällä kofeiinilla. Vaikka joskus se kuppi kahvia työpäivän jälkeen on ihan hyvä startti illan opintorupeamalle.

3. Suunnittele, aikatauluta ja pidä listaa asioista

Liian harva hyödyntää minusta kalenteria, muistilappuja ja ihan tavallista kynää pistäessään asioita ylös. Voi tuntua typerältä, mutta asiat oikeasti selkiytyvät, kun listaa ne kuulakärkikynällä paperille – mitä pitää tehdä, mikä on deadline, paljonko siihen menee aikaa? Sen jälkeen on helppo alkaa purkamaan deadlinen mukaan listaa, ja vetää viivalla vaan yli kaikki, mikä on jo valmista. Lisäksi pidä huoli, että sinulla jää tarpeeksi aikaa toteuttaa kaikki listalla oleva. Jos jokin essee vaatii aikaa, on yksinkertaisesti pohdittava ja punnittava sitä, mitä asioita vapaa-ajalta pitää leikata siihen.

4. Valitse aiheita, jotka oikeasti kiinnostavat

Kaikissa opinnoissa on omat kompastuskivensä ja aiheet, jotka eivät oikeastaan kiinnostaisi juuri yhtään, tuntuvat turhalta tai sitä rataa – kyllä te opiskelijat tiedätte. Kaikki opinnot eivät myöskään tarjoa kovin suuria mahdollisuuksia itse valita, minkälaisia asioita on opintojen varrella opiskeltava, mutta erityisesti yliopisto-opiskelijan kannattaa ehdottomasti ottaa kaikki ilo irti yliopistonsa opintotarjonnasta. Tutkintojen opintosuunnitelmissa on normaalisti jopa 30-40 opintopistettä ”vapautta” opiskella ihan mitä sydän haluaa, ja itse olen keräillyt opintopisteitä puhtaasti itseäni kiinnostavista kursseista, vaikka ne eivät pääaineeseen liittyisivätkään. Toki on ehkä hyvä miettiä, että jos ne pääaineopinnotkin ovat pelkkää puuta ja kaarnaa, niin voisiko olla aiheellista harkita pääaineen vaihtoa? Itse olen nimittäin senkin tempauksen tehnyt maisterivaiheessa.

5. Varaa kuitenkin aikaa itsellesi – oikeasti

Haha, kuulostaako mahdottomalta yhtälöltä? Liiku, syö hyvin, aikatauluta, tee, tee ja tee, ja samalla kuitenkin varaa aikaa myös itsellesi. Mutta totta se on, kyllä se vapaa-aika on vaan merkityksellistä henkisen jaksamisen kannalta. Aikatauluta asiat niin, että saat pitää oikeaita vapaita iltoja arjessakin. Tee hyvää ruokaa, katso typerää sarjaa. Hengähdä ennen nukkumaanmenoa ja kuuntele äänikirjaa. Tee selkeät rajat siihen, milloin opiskelet, ja milloin olet vapaa-ajalla.

6. Ota lomaa

Tämä liittyy nyt edelliseen vahvasti, sillä työssäkäyvä opiskelija – ja tavallinenkin opiskelija – tarvitsee LOMAA. Oikeaa lomaa. Lomaa, jolloin ei aukea työpuhelin tai kurssikirjat. Olkoon se sitten viikko ulkomailla, tai viikko ihan vain oman takapihan puuhailussa, tai pitkä viikonloppu pari kertaa vuodessa. Lomaa on oltava, piste.

7. Pidä kiinni tavoitteistasi

Joskus tarvitaan malttia ja itsekuria, jotta asiat saadaan viimeisteltyä, miten epämiellyttävää se olisikin. Tavoitteiden asettaminen on askel kohti päämäärää, ja varsinkin konkreettisten tavoitteiden asettaminen auttaa tehtävälistan hahmottamisessa. Olen itse aina ollut hyvin lujatahtoinen ja tavoitteellinen, ja hyödyntänyt sitä paljon työelämässä sekä opinnoissani. Tavoitteet voi listata ihan deadlinen muodossakin, kuten kohdassa kolme jo messusin, mutta tärkeintä olisi se, että tiedät itse miksi asioita täytyy tehdä, ja mikä on lopputulos. Muuten kurssikirjan avaaminen voi tuntua turhauttavalta, ja aikatauluista lipsuminen on aina vain todennäköisempää. Mieti toiveita ja tavoitteitasi, ja nosta ne mieleesi aina, kun opiskelu ei tunnu maistuvan.

8. Älä ruoski itseäsi, ainakaan liikaa

Kovasti koitan tässä vinkkejä kertoa, ja silti päädyn itsekin joskus sättimään itseäni aivan liian rankalla kädellä. On inhimillistä, ettei kaikki suju aina, niin kuin on itse asian etukäteen ajatellut, eikä liiallisesta syyllistämisestä saa leivottua motivaatiota. Terveelle, itseäänruokkivalle motivaatiopiiskalle on tosin aina käyttöä, olkoon se sitten sisäistä tai ulkoista motivaatiota – joskus pitääkin olla tiukkana, kun narut lipeävät käsistä. Tasapainon löytäminen on vaikeaa, mutta kokemus opettaa. Tärkeintä on nauttia siitä, mitä tekee.

Totuushan on, että en aina kykene itsekään noudattamaan näitä vallan mainioita ohjenuoriani. Aina ei vaan jaksa. Aina ei vaan kiinnosta. Isoin motivaattori omalla kohdallani on kuitenkin ollut pääaineen vaihto vuosi sitten, joka muutti heti koko asenteeni opiskeluun. Turhanpäiväisten kurssien sijasta saan nyt tehdä ja oppia pääsääntöisesti asioita, jotka oikeasti kiinnostavat. Kyllä siinä yllättäen jaksaa varata vaikka aurinkoisen iltapäivänkin luentotallenteiden katseluun!

Opiskeletko itse työn ohella? Mikä sua motivoi opinnoissasi?

Suojaa kasvosi auringolta: uv-primer ja kevyt meikkivoide Lumenelta

Heippa tyypit ja ihanaa alkavaa viikkoa! Istun taas jälleen kerran junassa – näköjään parhaat tekstit syntyvät aina matkalla Helsinkiin. No, ei siitä sen enempää. Tänään kurkataan nimittäin kahteen uutuuteen, jotka tilasin Lumenen alennuksesta hetken mielijohteesta. Olin stalkannut kyseisiä tuotteita joka kerta Lumenen myyntipisteillä vieraillessani, mutta en ollut malttanut avata lompakon nyörejäni vielä, vaikka olin kuullut kyseisistä tuotteista paljon hyvää. Lumenella oli nyt kuitenkin verkkokaupassaan kaikki kasvomeikit -25% (näköjään alennus jatkuu yhä), ja olisin halunnut tilata vaikka mitä, mutta päädyin näin kesän korvilla kuitenkin vain näihin kahteen tuotteeseen.

Lumene Nordic Nude Natural Glow Fluid foundation, sävy 2

Lumene Invisible Illumination Instant Glow UV Primer

Kesällä on ehdottomasti tärkeää huolehtia koko kropan suojauksesta, ja faktahan on, että kasvojen iho ikääntyy ehkä nopeammin kuin muun kehon, johtuen juurikin auringon vaikutuksista. Samalla täytyy myöntää oma laiskuuteni – en ole juuri koskaan levittänyt aurinkovoidetta kasvoilleni meikkipohjan alle. Joskus en ole käyttänyt aurinkovoidetta silloinkaan, kun kävelen ympäriinsä ilman meikkivoidetta… Ryppyjä sis odotellessa. Meikkivoiteissahan on nykyään todella monissa jo vähintään SPF 10 kerroin, mutta se ei valitettavasti riitä, sillä joissakin lähteissä suositellaan vähintään suojakerrointa SPF 50 tai SPF 30.

Lumenen Instant Glow UV Primerissä on suojakerroin SPF 30, ja se tuo suojan lisäksi kasvoille luonnollista hehkua sekä kosteutta. Itse ihastuin tähän tuotteeseen jo ensimmäisellä käyttökerralla, kuten uumoilinkin. Aurinkovoiteen tuoksu on tuotteessa läsnä hyvin kevyenä, mutta se ei tunnu iholla paksulta tai raskaalta, päin vastoin. Iho jää tuotteen levittämisen jälkeen todella kauniiksi ja terveellisellä tavalla hehkuvaksi – loistotuote käytettäväksi siis ilman meikkipohjaakin.

Lumenen Natural Glow meikkivoidetta olen himoinnut jo sen julkaisusta asti, mutta jostain syystä pelkään kevyiksi ja kevyesti peittäviksi markkinoituja meikkivoiteita. Sanotaanko, että olen liian tottunut full-naamapakkeliin pystyäkseni käyttämään BB-voiteita tai muita sen kaltaisia tuotteita, haha! Nyt nielin kuitenkin pelkoni ja lähdin kokeilemaan tätä ennakkoluulottomasti.

Koostumus on todella juoksevaa, mutta peittävyys kerrostettavissa. Meikkivoide ei kuivu mattapintaiseksi, vaan jää iholle hyvin luonnollisen näköiseksi – aivan kuin olisin syönyt vihersmoothieta päivät putkeen ja hukuttanut kasvoni kasvonaamioihin. Oikealla näkyy hetken mielijohteesta näpätty kuva, kun olin levittänyt alle UV primeriä, sekä päälle meikkivoidetta ja muut puuterituotteet. Sävy 2 on enemmän kuin täydellinen kevyesti päivettyneelle, suomalaiselle iholle, ja suojakerrointa on tuotteessa SPF 20.

Lähdin testaamaan tuotteita ulos auringonvaloon, sillä suuntasimme viettämään sunnuntaiaamua Kuopion torille. Sää oli todella lämmin, ja ihmisiä oli kokoontunut sankoin joukoin perinteiseen kirpputoritapahtumaan. Meikkivoide ei ole tosiaan mitenkään erityisen pitkäkestoinen, kun se ei mattapintaiseksi kuivu, mutta säilyi silti kauniina kasvoilla aina siihen asti, kunnes vetäisin iltapäivästä hiukset poninhännälle ja lähdin pihalle istuttamaan orvokkeja. Suorassa auringonpaisteessa tuli niin kuuma, että oli vaan pakko pyyhkiä kasvot puhtaaksi…

Kannattaa muuten huomata, että tuotteiden kerrostaminen ei lisää suojakerrointa (eli 30+20=50 ei pidä paikkaansa), vaan lähinnä etuna on ehkä se, että päällimmäisen tuotteen kuluessa iholta, on iholla vielä toinenkin kerros suojaamassa. Meikkivoiteessa on kuitenkin lähtökohtaisesti jo ihan hyvä suojakerroin, mikä on myös pelkkää plussaa, ja UV primer käy onneksi minkä tahansa tuotteen alle, joten yritän ottaa sen osaksi arkirutiinejani. Meikkivoiteessa oli jopa parempi peittävyys mitä odotin, joten saatan hyödyntää sitä vapaapäivien lisäksi aurinkoisina työpäivinä – ihon sävy tasoittui tuotteella kivasti, ja peitevoiteella sai taputeltua vielä ongelma-alueita erikseen piiloon.


Huolehdithan sinäkin kasvojen ja kehon UV-suojasta?

Vinkkaa oma lempituotteesi Suomen kesään!